Lärandet slutar när du lämnar klassrummet

Myt: Lärandet slutar när du lämnar klassrummet.

Verklighet: Lärande sker överallt, varje dag! I en ständigt föränderlig värld, en fylld med avancerad teknik, revolutionerande industrier och en efterfrågan på jobb som inte hade funnits för 20 år sedan, förändras världen (och därmed våra ekonomier) i en oöverträffad takt. Frågan kvarstår: Vad betyder detta för lärande?

Wikipedia definierar livslångt lärande som ”den” pågående, frivilliga och självmotiverade ”strävan efter kunskap av personliga eller professionella skäl. Därför förbättrar det inte bara social integration, aktivt medborgarskap och personlig utveckling utan också självhållbarhet, liksom konkurrenskraft och anställbarhet. ” Enkelt uttryckt är livslångt lärande bara aldrig att stoppa för att lära sig - snarare att fortsätta växa och utvecklas som individ.

Vad betyder detta för studenter? Omdefiniera utbildning:

Att lära sig betyder inte bara att man studerar från en lärobok och kopierar den neråt testtiden - det hänvisar till att man drar mening från ditt arbete och ser hur det är viktigt och kopplat till ett bredare koncept eller idé.

Även om ”lärande” för många elever kan bestå av att memorera formler, datum och fakta, saknar de ofta den större bilden. Om du spenderar alla dina ansträngningar på att memorera och ingen av dina ansträngningar på att förstå vad du faktiskt gör, när nästa test rullar runt, kan informationen som lagras i ditt korttidsminne helt glömmas bort.

Ta som exempel två studenter, Julie och Brian. Båda eleverna går i gymnasiet och gör sig redo för ett kommande matematikprov. Julie memorerar hur du löser varje problem, alla formler, och vet exakt vilka steg hon behöver göra för att lösa några av exemplets frågor. Brian memorerar också formlerna, men koncentrerar sig på varför - och förstår varför exemplen görs på det sätt de görs, förstår metoderna och kopplar relevant relevant förkunskaper till varje fråga. Båda kan ta provet, men kommer examen tid, Julie kommer att behöva memorera begreppen om igen - och en liten vridning i frågan kan kasta bort henne. Brian, men förstår begreppen bakom hans steg, kommer att vara mycket bättre med alla utmanande frågor, och övningsfrågor kommer att komma mer naturligt för honom.

Med detta sagt måste inte alla studenter kategoriseras till att vara en Julie eller en Brian - istället kan de passa in mellan de två. Den viktiga take-away är att förstå hur viktigt det är att fråga ”varför?” verkligen är. Mitt i stress eller en tung arbetsbelastning glöms denna fråga ofta - ändå är den nyckeln till livslångt lärande. Att öva konsten att fråga ”varför” berikar inte bara ens nyfikenhet, men det matar din önskan att lära sig bortom läroboken.

https://www.babelio.com/monprofil.php?id_user=1140841

https://www.babelio.com/monprofil.php?id_user=1140833

https://www.spreaker.com/user/kevlevrone

https://www.spreaker.com/user/johnmo

https://www.youracclaim.com/users/kev-levrone/badges

https://www.youracclaim.com/users/john-morganhere/badges

https://www.bark.com/en/gb/company/kevlevrone/11V6X/

https://www.bark.com/en/gb/company/adamsco/4leQL/

https://artistecard.com/kevlevrone

http://artistecard.com/johnmorgan

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Stadier av arbete med en uppsats

Læring, som de sier

Moderna karriärer